برجراف عن العلماء المشهورين

كتابة: Yasmeen Salah آخر تحديث: 14 ديسمبر 2021 , 21:31

برجراف عن أشهر العلماء في التاريخ

إن ما نشهده في عصرنا الحالي من تقدم علمي هائل في كافة المجالات سواء الهندسة، الرياضيات، الفلك، الطب، الكيمياء، الفيزياء وغيرها من العلوم والمجالات يمكن القول أنها لم تبلغ ذلك الحد من التطور سوى في آخر مئتي عام من خلال تفكير وبحث قدمه مجموعة من العلماء حول العالم ، والذين يمكن وصفهم بأنهم أصحاب أقوى تأثير في التاريخ الإنساني.

وفي الواقع فإن ما يمكن إمعان النظر به أن حياة البشر منذ بدء الخليقة وحتى ما قبل المائتي عام السابقة لم تشهد تطورًا وتقدمًا يمكن قياسه بتلك التي تحققت مؤخرًا على الرغم من المحاولات الكثيرة والإنجازات التي بالفعل قد تحققت وتوصل إلى العلماء العرب والأجانب ولكن العصر الحديث شهد تحولًا عظيمًا يعد هو حجر الأساس لجميع الأفكار والاختراعات والعلوم الموجودة بالوقت الحالي. [1]

الترجمة

What we are witnessing in our current era of tremendous scientific progress in all fields, whether engineering, mathematics, astronomy, medicine, chemistry, physics and other sciences and fields, it can be said that it did not reach that level of development except in the last two hundred years through the thinking and research presented by a group of Scientists around the world, who can be described as having the most powerful influence in human history.

In fact, what can be looked at is that human life since the beginning of creation and even before the previous two hundred years did not witness a development and progress that can be measured with those that have been achieved recently, despite the many attempts and achievements that have already been made and reached by Arab and foreign scholars, but the modern era witnessed a transformation Great is the bedrock of all the ideas, inventions and sciences that exist today.

برجراف عن أشهر العلماء العرب

حينما يتردد التساؤل حول أهم العلماء في التاريخ فإن التفكير غالبًا ما سيذهب إلى نيوتن، جاليليو، داروين، أو ألبرت أينشتاين في حين أن القليل فقط هم من سيذكرون كيف أن هؤلاء العلماء الأوروبيون قد استفادوا من أسفلاهم من العلماء العرب ممن حققوا الكثير من النجاح والتقدم في المجالات المختلفة ومنها مجال العلوم والتكنولوجي بالوقت الذي كانت تعاني به أوروبا من التدهور الثقافي في ظل العصور المظلمة.

ومن أهم أولئك العلماء العرب عالم الرياضيات (الحسن بن الهيثم) والذي يعد هو من أسس علم البصريات الحديثة، وعالم الرياضيات الإيراني (عمر خيّام) وهو من قام بحساب طول السنة الشمسية بأنها تبلغ عشر منازل عشرية ولم يخرج سوى بجزء من الثانية إذا ما تم مقارنتها بالحسابات الحديثة، وهو ما اعتمد عليه في تكوين التقويم الذي يوصف باعتباره أكثر دقة من التقويم الجريجوري الذي تلاه بخمسمئة عام.

وحين يتم التحدث عن أهم وأشهر علماء العرب لا يمكن إغفال ذكر عالم الطب الحديث (الرازي) والذي وصف الحمى التي تصيب الإنسان بأنها حالة دفاعية من الجسم، كما يعد هو أول من اكتشف مرضي الحصبة والجدري، ولا يقل عما توصل إليه الرازي من دور عظيم في مجال الطب ما قدمه العالم العربي (ابن سينا) الذي قدم الكثير من الإسهامات ذات الأهمية البالغة بالعديد من المجالات على رأسها الطب والفلسفة والبصريات والفيزياء، والعالم السوري (ابن النفيس) الملقب بأبو فسيولوجيا الدورة الدموية. [2]

الترجمة

When the question about the most important scientists in history is raised, the thinking will often go to Newton, Galileo, Darwin, or Albert Einstein, while only a few will mention how these European scientists have benefited from the bottom of the Arab scientists who achieved a lot of success and progress in Various fields, including the field of science and technology, at a time when Europe was suffering from cultural decline in the shadow of the dark ages.

Among the most important of those Arab scientists is the mathematician (Al-Hassan Ibn Al-Haytham), who is considered one of the founders of modern optics, and the Iranian mathematician (Omar Khayyam), who calculated the length of the solar year as being ten decimal places and only came out with a fraction of a second if compared. By modern calculations, which was relied upon in the formation of the calendar, which is described as being more accurate than the Gregorian calendar five hundred years later.

And when we talk about the most important and famous Arab scientists, we cannot neglect the mention of the modern medical scientist (Al-Razi), who described the fever that afflicts humans as a defensive state of the body, as he is the first to discover measles and smallpox, and no less than what Al-Razi reached of a great role in The field of medicine was made by the Arab world (Ibn Sina), who made many contributions of great importance in many fields, especially medicine, philosophy, optics and physics, and the Syrian scientist (Ibn Al-Nafis), nicknamed the father of circulatory physiology.

برجراف عن أشهر علماء العصر الحديث

حين يتم الحديث عن أشهر العلماء في العصر الحديث فإن الكثير من الأسماء تتردد على الأذهان للتنافس أيهم الأحق في أن يذكر اسمه قبل الآخر، ومن بين أولئك العلماء العالم (فرنسيس بيكون) والذي عاش في الفترة ما بين عام 1561ميلادية وحتى عام 1626 ميلادية والذي ترتب على ما توصل إليه من أفكار اهتزاز بما وضعه أرسطو من أسس التأثير العلمي في تعميم المنهج العلمي.

كما وتولى بيكون فكرة إرساء الملاحظات والتجارب بدلًا من الحجج التي تقوم على المنطق، ومن أهم علماء العصر الحديث (جراهام بيل) الذي عاش في الفترة ما بين عام 1874ميلادية، حتى عام 1922 ميلادية، وهو أول من اخترع الهاتف، كما اخترع جهاز يقوم بالكشف عن المعادن، وجهاز الفوتوفون، وهو مخترع أول جهاز يحمل صوت الإنسان بواسطة الضوء. [3]

الترجمة

When it comes to talking about the most famous scientists in the modern era, many names come to mind to compete which one has the right to be mentioned before the other, and among those scientists is the scientist (Francis Bacon), who lived from 1561 AD to 1626 AD, which resulted in His ideas were shaken by what Aristotle laid down from the foundations of scientific influence in the popularization of the scientific method.

Bacon also assumed the idea of establishing observations and experiments instead of arguments based on logic, and one of the most important scientists of the modern era (Graham Bell), who lived from 1874 AD to 1922 AD, was the first to invent the telephone, and also invented a device that detects Metals, and the photophone, and he is the inventor of the first device that carries the human voice through light.

برجراف عن أشهر العلماء الفلاسفة

حين يرد الحديث عن أهم الفلاسفة في التاريخ فهناك ما لا يقل عن عشرين اسم لا يقل أحدهم أهمية عن الآخر في ذلك المجال، ولكن من أهم أولئك العلماء والفلاسفة هو الفيلسوف (أفلاطون) حيث كانت الفلسفة قد بدأت في اكتساب قوتها باليونان قديمًا، وهو فيلسوف أثيني أسس مدرسة الفكر الأفلاطوني والتي تم وصفها بكونها المؤسسة الأولى للتعليم بالعالي بالعلم الغربي.

أما سقراط فهو كذلك يعتبر من مؤسسي الفلسفة بالفترة اليونانية القديمة، وينسب الفضل إليه في تأسيس الفلسفة الغربية، وهو فيلسوف أخلاقي متمسك بالتقاليد الأخلاقية الغربية للفكر، ويمثل أسلوبه الجدلي بالبحث من أهم الإسهامات بالفكر الغربي، ويقوم أسلوبه الفلسفي على فحص المفاهيم الأخلاقية الأساسية ومنها الخير والعدالة. [4]

الترجمة

When it comes to talking about the most important philosophers in history, there are at least twenty names, one of which is no less important than the other in that field, but one of the most important of those scientists and philosophers is the philosopher (Plato), where philosophy had begun to gain its strength in ancient Greece, an Athenian philosopher He founded the Platonic school of thought, which has been described as the first institution of higher education in Western science.

As for Socrates, he is also considered one of the founders of philosophy in the ancient Greek period, and is credited with establishing Western philosophy. He is an ethical philosopher who adheres to the Western ethical traditions of thought. His dialectical method of research represents one of the most important contributions to Western thought. His philosophical style is based on an examination of basic ethical concepts, including goodness and justice.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

زر الذهاب إلى الأعلى