نكت ضحك موت

كتابة sama آخر تحديث: 21 يناير 2020 , 16:52

النكت والضحك من الأشياء التي لا غنى عنها لكافة الأفراد، حيث أنه على الرغم من أن الرزانة لها وقتها وهي من الأشياء المطلوبة إلا أن الفكاهة والضحك أيضًا لها وقتها، لأنها تسر الأفراد وتسعدهم، وتبعدهم عن الحزن والضيق، كما أن نكت تساعد على زيادة الألفة بين الأصدقاء والأصحاب، وتكون عبارة عن كلمات خفيفة ظريفة تمتاز بالذكاء وسرعة البديهة، وتفيد الأفراد في إنهاء حالة الكآبة التي قد يعاني منها البعض.

نكت ضحك باللغة بالفصحى

تشاجر رجل وزوجته شجاراً عظيماً، فقال لها: لقد مللت من عشرتك. فقالت: مللت من عشرتي؟ طيب اصرفها خمستين يا خويا.

قال حكيم لصاحبه: ليس على الدنيا أمان، فتوقع منها أيّ شيء يا صاحبي، قام صاحبه وضربه كف بأقوى ما عنده على رقبته هراها، وقله: بذمتك توقعته؟

سأل معلم طالب: لو خيروك بين العقل والمال، ماذا ستختار؟ فقال الطالب: سأختار المال. قال المعلم: أمّا أنا فسأختار العقل. فقال الطالب: والله يا برنس كل واحد بيختار الي ناقصه.

الطبيب النفسي: عندما يحين وقت النوم ضع كل همومك خارجاً ونَم. الزوج: لا يا دكتور مش لهالدرجة، بدك ياني أخلي مرتي تنام بالشارع!.

نكت عامية مُضحكة

معلمة رياضيات ضربتها سيارة فقدت الوعي، أخدوها عالمستشفى فالدكتور بقول لأهلها عندها كسور، قامت قالتلهم تنسوش توحدوا المقامات.

تاجر ممنوعات قال لأمه: شو طابخة؟ قالته: كبسة…قام نط من الشبّاك.

واحد بقول لصاحبه: تلاتة ما ممكن تشوفهم بحياتك، بتعرف شو هم؟ قاله: شو؟ قاله: الملائكة، والجن، وواحد مداينه مصاري.

الشرطي: مدام ما بصير هيك صرتِ داعسة تلاتة بنفس الشهر. المدام: طب ليش هوي قديش بحقِّلي؟؟

واحد بيسأله دكتور العيون: ها خير من شو بتشكي؟ قاله: والله يا دكتور بطلت أشوف المصاري.

في قهوة تعبانة ليش؟ ما فيهاش هيل.

نكت جديدة قصيرة

خليجي دخل يحلق عند حلاق مصري طلع أقرع ليش؟ عشان كل ما الحلاق يقله: كويس كدا؟ الخليجي يرد عليه: والله ما قصّرت.

واحد مرته ولدت توأم، من الفرحة قال للدكتور تلاتة بالله العظيم لتنقيلك واحد.

حرامي دخل على بيت لقي كل اللي فيه صاحين، ضربهم وسرق الي بده يسرقه وطلع، وهو طالع شاف واحد نايم صحاه وضربه وبده يروح قام قله ليش ضربتني أنا عملتلك شي؟؟ قام قله الحرامي: عشان بكرة ما تاكل راسهم وانت تقلهم ياريتني كنت صاحي.

واحد مسطول شافوه قاعد جنب الصخرة وماسك خفاش بحكيله: يخرب بيتك أول مرة بشوف فار لابس عباية!!

واحد بخيل قاعد بالشتا، برد شوي قرب جنب الصوبا، برد كمان شوي قرّب أكتر، برد كمان شوي قام ولّعها.

بخيل دخل على أهله قالهم ها شو طابخين اليوم؟ قالوله زيت وزعتر، قالهم: واو طبختين في يوم واحد يا مفتريين!

واحد بخيل قابلته شحّادة قالتله أعطيني حسنة مشان الله، صرلي يومين ما دقت الخبز، قالها هو هو طعمه ما اختلف.

نكت مضحكة 2020

الضحك له العديد من الفوائد بشرط ألا يزيد عن حده كي لا يتحول الشخص إلى مُهرجًا، حيث أنه يبعث على التفاؤل بالنفس والأصدقاء، ويُعد أقوى علاج عرفه البشر للاكتئاب، فهو من الممكن أن يشفي الفرد الذي يعاني من الاكتئاب، وتتعدد أساليب الضحك ومن بينها النكت، ومن أروع النكت المضحكة :

ديلفري بيسأل شيخ قاله هو انا شغلي حرام ؟ قاله ليه انت مش مؤمن؟ قاله لا كنتاكي.

مرة واحد خد مراته جنينه الحيوانات و صورها جنب قفص القرود و علق الصورة في الصالون وكتب تحت الصورة :هذه صورة زوجتي مع القرود ملحوظه زوجتي الثالثه على اليمين.

واحد غني بيتأتأ فراح رحله على حسابه مع اصحابه طول السكه قاعد يقول “ن ن ن”  لما وصلوا قالهم” نسيت الفلوس” فرجعوا طول الطريق قاعد يقول” ك ك ك” فلما وصلوا قالهم” كنت باضحك عليكم”

واحدة بتقول لزوجها لو ما كنتش رضيت اتزوجك كانت حياتك بقت فاضيه قالها :ايوه بس محفظتي كانت حتبقى مليانه.

مرة دكتور تحليل امة ماتت قال تحاليلي ياما.

في واحد دلوع اوي, دخلوه اهله الجيش , سأله القائد : تعمل ايه لو قابلت العدو … قال : ارمي السلاح في وشه و اقولوا اكرهك اكرهك اكرهك.

مرة تلاتة صعايده راحوا محطه القطار لقوا القطر ماشى اتنين منهم طلعوا يجروا ورا القطر والثالث واقف يضحك عليهم، الناس سألوه بتضحك ليه قالهم اصل انا اللي مسافر والاتنين التانين جايين يودعوني.

نكت رائعة مضحكة

مرة واحد غبي راح يخطب فوالد العروسة بيقولة احنا عايزين مهر عشرين الف جنية قام الغبي قاله ليه دا انا قدامي واحدة على خمس تلاف وحامل.

صعيدى راكب تاكسي، السواق نزل يحيب علبة سجاير لاقاة خلع عصاية الفتيس سأله ليه خلعتها قله شفتك عمال تلخلخ فيها قلت لما اشلهالك علشان متتعبش.

مرة واحد بخيل جدا خبط فى حيطة اتعور جامد اوى و قعد ينزف شافه .. واحد عسكرى قال له : اشوفلك دكتور قال له لا شوفلى حد يشترى الدم اللى نازل ده

اسد ونمر وثعلب وفار تايهين فى الغابة النمر قال : جعنا يا جماعة رد الثعلب وقال : ايه رأيكو ناكل اضعف واحد فينا رد الفار وقال : اقسم بالله اللي هيقرب من الاسد هفشخه

مدرس انجليزي بيقول لطالب لو عايز تقول لواحد تعالا هنا بالانجليزي حتقولو إيه ؟ قالو حقوله : كام هير ، قالو طب لو عايز تقولو يرجع تاني حتقولو إيه ؟؟ قالو : الف من الناحية التانية واقولو : كام هير.

مره واحد فشار قوى بيقول لصاحبه انا كنت ماشى فى الصحرا طلع عليا اسد نطيت في البحر،صاحبه قاله بحر ايه بس اللي فى الصحره، قال لا انا قلت لقيت ابو الهول اتشعلقت فى رقبته، صاحبه قاله وايه اللي جاب ابو الهول في الصحرا، فقال وانا ماشى فى الصحرا طلع عليا اسد أكلنى.. ارتحت.

زر الذهاب إلى الأعلى
إغلاق